Ho Chi Minh City | we stayed at AVA Saigon hotel

We booked this hotel via Agoda. The rate is according to the date basis. The earlier we book the best rate we could get. AVA Saigon hotel ada sediakan service pick-up at airport to hotel tapi konon nak rate murah konon nak beli sendirian berhad. Masa mula sampai pening sebenarnya nak pilih teksi. Nak tahan tepi airport ke nak beli terus di kaunter ? To be safe beli kat kaunter. Terus kena 190 000 dong. Mahal kan ? Entah tak tau la mahal ke murah. Janji sampai hotel. Tak sure sebenarnya boleh tanya guna USD masa tu, sebab dah start pening. By doing this way, selamat sebenarnya. Confirm we all akan sampai hotel ikut jalan jauh ke jalan dekat ke. Sebab dah bayar.

Tips#9 - Sebelum pintu keluar airport, ada kaunter teksi. We chose Vinasun. Dan lepas bayar keluar airport pusing kiri. Ada staff Vinasun tunggu. Sebenarnya bayar kat teksi pun boleh pakai meter.

Sepanjang dalam teksi baru rasa berada di Vietnam yang sebenar. Hon setiap saat berbunyi. Orang di sini sangat sukakan hon. Semua jenis kenderaan di sini suka bunyikan hon tak kira teksi, kereta, bas dan motor. Driver bunyi hon macam nak cepat sangat tapi drive slownyerrr macam kura-kura. Dah nampak orang melintas di zebra line pun dia orang bunyikan hon jugak. Motif? No idea.

Map AVA Saigon Hotel ke Ben Thanh market. Dekat aje boleh jalan kaki.

Sampai ke hotel dalam lebih kurang 30 minit ke 40 minit tengok keadaan traffik lalu lintas. Mulanya kami tekejut bila staff hotel cakap nak pegang passport kami nak fotostat tapi will taje about 1 hour. Lama tuuu!! Gugup dan cuak so ada lah seorang kawan yang pandai dalam bab tanya menanya ni. Bila rasa macam tak selamat kami tak nak bagi passport. So staff hotel just bagi  form isi no passport dan nama. Senangkan!! Kalau dari mula macam ni kan lagi bagus.

Tips#10 - sediakan peta untuk rancang perjalanan dan tempat dituju. Kemahiran membaca peta juga adalah perlu bagi memastikan tidak tersasar perjalanan nanti.

Pakej hotel include sekali dengan breakfast. Setiap malam staff hotel akan tanya nak menu apa. Kena pilih dari list yang hotel sediakan. Macam biasa our menu was Bread + butter + jam and Bread + boiled eggs. Air pula white coffee + black coffee + tea. Dan paling seronok setiap pukul 7 pagi, ada orang ketuk pintu bilik dan bawakan breakfast kami. Pewwwwww.  

 Breakfast 1st Day

Bilik kami pilih Deluxe untuk 3 orang. Okay la saiz bilik tapi kalau dapat lagi besar lagi bagus kan tak rasa sempit (tapi nak bajet murah...pewwwww). Semua ok cuma iron tak boleh dalam bilik reason of electric consumption yang tinggi. Kena mintak staff hotel iron dan akan charge 8000 VND per piece...hmmmm??? Laundry di sini FREE bagi 1 set pakaian setiap hari sahaja...(bukan free sangat la ni).


2nd Day breakfast

the drinks

Tips#11 - Pilih hotel yang berdekatan dengan kawasan shopping seperti ben thanh market dan night market. Senang berjalan kaki dan tak perlu naik teksi. Tapi kalau dah penat atau hujan better la ambil teksi jangan seksa badan.

Tips#12 - jangan lupa bawak universal adapter untuk charging phone. Di Ho chi ming guna 2-soket mata bulat.

Semasa check-out bilik hotel, kami boleh timbang beg di lobby hotel. Dan kami ambil drop service di hotel dengan kadar 8.5 USD. Staff hotel ada bagi tau kalau nak datang lagi just email dan boleh dapat rate lagi murah.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

6 comments:

fizah cun said...

kawan u tu mcm kenal...haha

try pergi umrah....dkt airport immigration akan pegang passport and return dkt kita masa kita dah dkt hotel (jedah ke mekah dalam sejam lebih tak salah)...haaa cuak?? kalau nasib baik dia akan return b4 kita sempat naik bus from jeddah ke madinah/mekah.

DyaNz said...

kalau macam tu ada yang bertanya macam-macam pada pak arab kat sana tu nanti...haha

Fatimah Zubir said...
This comment has been removed by the author.
Fatimah Zubir said...

Salam,

If u dun mind, boleh share tour guide yg u hire mase di saigon tu. TQ

DyaNz said...

Salam Fatimah, actually we all booked sendiri hotel. And masa kat hotel, ada provide tour guide untuk bawa ke chu chi tunnel and delta mekong. Every hotel in Ho Chi Minh dah ada link dgn tour agent. Masa sampai baru pilih nak pergi mana. Hotel kami booked at agoda.com. And yang i tengok Saigon pink 2 hotel paling femes dgn orng Malaysia.
Hope it explained :)

NorizahNoor said...

assalam DyaNz (mmg kena buat aphabet camni ke...)
akak akan ke HCMC 8/4 ni. Tgh berkira-kira utk stay kat AVA. boleh DyaNz bagi emel address AVA tak?
my emel address: norizah.ikhlas@gmail.com
Jazakallah...

Post a Comment

Comment plz