Kisah di Luo Hu | Hati mau kering

Luo Hu tempat shopping jugak :)

Lokasinya di sempadan ke Hong Kong (naik keretapi atau bot) menyebabkan Luo Hu jadi tumpuan ramai orang.

kawasan luar bangunan Luo Hu
Yang bangunan kat tengah tu hotel Shangri La
Yang ni stesen subway


Barang-barang di sini memang 'branded' dalam kelasnya tersendiri.
Banyak jenama terkenal boleh dijumpai di Luo Hu seperti LV, Gucci, Coach, Prada, Mulberry, Burberry dan macam-macam la. Jenama-jenama ni terdapat dalam bentuk beg tangan, purse, wallet, belt, handphone case, jam tangan dan macam-macam.


Banyak nyerr...nak beli tak nak beli


Ada tingkat jual kain. Kain cotton, kain silk, kain alas meja, kain langsir, kain pashmina dan kot pun ada. Kat sini boleh bawa contoh gambar  design baju yang berkenan, cari kain yng berkenan, dan boleh cari tukang jahit yang berkenan. Semua lengkap dalam 1 tingkat je. Ada tingkat jual baju budak, jacket kulit, jacket pashmina, t-shirt, seluar. Tingkat lain pulak jual barang antik, teh cina, mainan, elektronik dan beats. Kami merasa minum teh cina dan rasa ada yang ok ada yang perit.



Kat Luo Hu baru dengar pasal beats ni, sangat lah popular orang mencari 'imitate' beats kat sini. Ada sampai nak bergaduh pun ada sebab nak murah punya pasal. Bila dah kena kepung tak boleh nak keluar dari kedai so terpaksa la berusaha habis-habisan mintak kurang.



Sesetengah kedai dalam Luo Hu ni bila tanya harga sekali terus paksa beli sampai kejar keluar kedai dan bila nak turun escalator pun tengok ada kat belakang lagi. Perghh..mencabar juga shopping kat Luo Hu.



Ada lagi 1 cerita, 3 orang ni kena approach dengan mamat cina ni. Dia cakap nak beg, kasut yang murah datang la ke warehouse luar dari bangunan Luo Hu ni. Lebih kurang 2 minit je dari Luo Hu dia cakap. 3 orang ni pun ikut la nak murah punya pasal. Berjalan punya jalan, dah nak dekat 20 minit rupanya baru sampai. Menjijih la peluh dah la tengah musim panas waktu tu. Sekali dah sampai, kawasan tu macam rumah flat. Bila masuk penuh rumah tu dengan bilik dan bilik air dia sekali ada barang. Setiap sudut diletaknya barang. Inilah kot yang dipanggil 'warehouse'. 3 orang ni ambik mana yang patut nak borong untuk wife dan untuk diri sendiri. Sekali kena 6,000 yuan, ada yang kena 4,000 yuan. Terkejut la 3 orang ni, terus buat mesyuarat dalam bilik air sambil 'berasap' nak fikir strategi. Kelaur je dari bilik air dengan yakinnya terus nak keluar dan terus la 'amoi' tu tanya berapa best price nak letak. Sekali dah tanya memang letak paling rendah kot. Berangin la jugak amoi tu tapi 3 orang ni berani letak sampai 1,500 yuan ke 1,000 yuan. Hebat! Hebat!
Okey la tu dapat handbag, beg laptop, kasut, wallet etc dengan harga macam tu.
Janji hati mau kering bila di Luo Hu!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

Comment plz