Potassium Iodide boleh neutralkan radiasi?



Kenapa Potassium Iodide tiba-tiba jadi sebutan?

Kenapa Potassium Iodide? Dan tiba-tiba jugak semua orang beli dan makan garam. Tiba-tiba juga garam habis dijual di kedai. Di sebuah bandaraya China, rakyat panik bila dapat maklumat tentang Potassium Iodide ni. Semua orang berpusu-pusu nak beli garam. Dan harga garam melonjak ke 20 kali ganda. Mengikut info yang mereka ini dapat, garam dapat meneutralkan radiasi nuklear.

KI

Kata kawan yang belajar kimia, Potassium Iodide (KI) adalah sejenis garam putih. Garam dalam istilah kimia = Kalium. Tapi KI pun garam juga ke? Bila tengok dalam segmen SoalJawab di TV3 ari tu, prof dari UKM cakap pil Potassium Iodide boleh neutralkan radiasi dalam badan.
So, boleh dibeli di mana kat Malaysia? Farmasi ada jual? Dan boleh dibeli tanpa recommendation doctor?

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

3 comments:

Unknown said...

ade aku bace dr sumber yang aku lupe dari mana, artikel itu bermaksud...niat kita nak prevent dari kanser, tapi ditakuti kesan@penyakit lain pulak yang timbul. Aku rase better seek for doctor's recommendation before taking this pills..takut side effect pulak..

btw, aku bace post ko plan nk g Japan...so better jumpe doktor dulu..radiation kt sana agak tinggi..huhu..

"Hu5sN4-sama" said...

sbnarnye iodin tu yg elemen utk prevent side effect radiasi...gune jer garam beriodin..klu supplement tu mcm bhaya jgk nie klu overdose..tp..radiasi x smpai ke malaysia pun kan??

DyaNz said...

cik Leha : ak dh berpikir byk kali dh ni nk proceed or tak..
cik dietitian : tu yg berebot orng bli garam tu ek..aah x smpai pon lg radiation tu.

Post a Comment

Comment plz