Kagum dengan rakyat Jepun

Disiplin rakyat Jepun

Ramai yang kagum dengan semangat rakyat Jepun yang dilanda tsunami.
Ramai yang bercerita kepada saya apabila berlaku gempa bumi yang kuat dengan skala richter 9.0 itu, rakyat Jepun masih lagi bertenang dan kekal dengan sikap disiplin mereka itu.

Selepas berlakunya kejadian tersebut, semua bekalan makanan, elektrik terputus. Dan apabila bantuan datang, rakyat jepun masih boleh beratur panjang dan senyap sambil menunggu giliran. Ketika itu juga, kedai-kedai di sekeliling sudah pecah tapi tidak ada pun rakyat Jepun yang mencuri barang-barang kedai secara terang-terangan.

(walaupun ada sikit la kot tapi tak macam di setengah tempat bila berlaku aje bencana, terus pecahkan rumah, pecahkan kedai nak ambik semua yang ada. Bila bantuan datang, bertolak-tolak nak rebut)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

Lia Akma said...

betol2..faiz kata org jepun mmg displin..diorg xhisap rokok merata2..diorang hormat kalo ada yg melintas jalan..bw kreta slow je..mesti berhenti bagi laluan..kalo kt malaysia, accident tgh jalan..sume pakat curi brg yg berterabur atas jalan..bukan nk selamatkan mangsa accident..hehehe..;p

DyaNz said...

At least Faiz sempat jugak ke sana yek. Kalau nmpk orng nk lintas jalan tu bukan makin slow tapi makin tekan minyak kuat2 ada la.

Post a Comment

Comment plz